Tuesday, July 25, 2006

Youp, bedankt - Zidane over en uit

Bravo, Youp! Ik ben niet zo'n heel grote fan van je columns, moet ik bekennen - maar deze keer (op 15 juli - ik zag hem natuurlijk pas veel later) was ie me uit het hart gegrepen.

Wie wil als vrouw niet zo’n broer? Een broer die het niet pikt als jij en je moeder voor hoer worden uitgemaakt. Een broer die zich onmiddellijk omdraait en de gluiperd met een welgemikte stierenstoot op de grond legt. Een broer die heel simpel denkt: je blijft met je gore woorden van mijn familie af. Zo’n broer. Wie wil dat niet?

Een broer die schijt heeft aan de plek waar het is. Die niet een aantal maanden gaat lopen piekeren hoe hij diegene terug zal pakken. Die niet diplomatiek roept dat wraak koud gegeten dient te worden. Integendeel. De wraak mag gloeiend heet zijn. Zijn moeder en zus zijn geen hoeren en zeker geen terroristenhoeren. En wie denkt dat hij dat ongestraft kan roepen krijgt een kopstoot voor zijn kippenborst.

De zus van Zizou glimt van trots. Haar broer deed het. Hij nam het voor haar op. In het Berlijnse Olympisch Stadion. Daar waar Jesse Owens zeventig jaar geleden vier keer goud pakte. Waar Hitler zich toen lafhartig uit de voeten maakte omdat hij de zwarte hand van de magische atleet niet durfde te schudden.

Daar stond haar broer in een bijna volledig zwart team en liet hij voor haar de wereldbeker lopen. Omdat een of andere Italiaan haar uitschold.

En zo gaat het verder. Super. Eerst dacht ik nog: die is ironisch - maar nee, of er moeten zoveel dubbele bodems in zitten, dat ik ze niet meer zie.

De hele column staat op http://www.nrc.nl/columns/youp_vt_hek/article388349.ece .

Overigens: waar maken we ons druk om, in deze tijd van katjoesja's en andere bommen...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home